May 10, 2015

Aku seorang pendosa

Buntu
Kosong
Keliru

Tiga perkataan yg menerangkan betapa kacau bilaunya perasaan aku sekarang. Tuhan, sungguh aku mencari damai dan ketenangan yg abadi.  Jika diberi ruang, ingin saja aku merantau seorang diri ke satu tempat yg jauh dari manusia. Muhasabah diri perbaiki segala kebocoran setelah hampir 25 tahun diberi keizinan untuk bernyawa di bumi Allah ini. 

Allah,
Sungguh aku malu denganMU.  Maaf selama ni aku lalai menjalankan tanggungjawab sebagai hambamu.  Maaf kerana aku gagal mengawal bisikan bisikan jahat dihatiku.  Maaf jua jika aku terlalu riak dgn apa yg aku ada.  Cabutlah segala nikmat ini jika itu yg melalaikanku.  Maaf sekiranya ada aku telah mengguris mana2 teman sekeliling.  Terima kasih Allah diatas segala tragedi yg berlaku dalam hidupku.  Aku tahu itu salah satu pengajaran berguna buatku ata mungkin jua kifarah.

Ya Allah, terlampau byk dosa dosa aku.

Maaf.  Astagfirullahalazim
Maaf.  Astagfirullahalazim
Maaf.  Astaghfirullahazim

Aku cuba untuk menjadi yg terbaik tetapi kadang kala aku gagal. Aku juga insan biasa yg tak akan pernah lepas dari kesalahan. Acapkali gagal dgn segala tipu daya iblis. Cemburu, serius aku cemburu dgn mereka yg mampu istiqamah di jalanmu Ya Allah.

Pimpinlah aku
Dampinglah aku dengan yg mereka yg selalu meletakkanMu di dalam hati.  Sungguhpun, aku tak setanding dengan mereka tapi aku percaya engkau maha pemurah dan pengampun.  Maka, permudahkanlah permudahkanlah

Bersihkan segala diriku dari segala nilai negatif.  Kumpulkan segala nilai positif dalam diri.  Dan jadikanlah aku juaaa insan yg mampu memaafkan semua org walaupun hati jauhh lebih terluka.  Kerana aku tak mahu menternak dendam serta benci dalam diri.

Sebab utamanya mudah kerana Aku mencari kebahagiaan yg hakiki dan abadi dan aku mengimpikan syurgaMU Ya Allah.

Insyaa Allah

No comments:

Post a Comment